top of page

١٠ أشياء يجب مراعاتها قبل التبني

Updated: Nov 28, 2022

لو قررت إنك تقتني حيوان، فالتبني دايماً حل كويس. بس قبل ما تاخد قرار كبير زي ده، الأول لازم تسأل نفسك هل أنت مؤهل كفاية لحمل مسئولية كبيرة زي دي و تلتزم بيها ولا لاء ؟ لإن في حاجات كتير لازم نفكر فيها قبل ما تتم عملية التبني و إحنا هنعرض لكم أهم ١٠ حاجات لازم نفكر فيها.


1. البحث، البحث، البحث

أول لما بتاخد قرار التبني لازم تبدأ في البحث بتاعك . إقراء أكبر عدد من المقالات و الكتب عن رعاية الحيوانات و إعرف عنهم أكتر و عن مراحل حياتهم. فكر في مكان إقامتك وهل هو مناسب للحيوان الذي تريده اولا ، مناسب لمستويات طاقته وهكذا. إتعرف اكترعلي نظامه الغذائي و كيف ستوفره لصديقك الجديد. إبحث عن طبيب بيطري، متجر حيوانات و ألعاب للحيوانات قريب و مناسب لك. إنشيء بيئة مريحة لهم .

الملاجئ / مراكز الإنقاذ المحلية وإبحث عن صديقك الجديد هناك، أو قم بزيارة منصات تبني مثل Leaf Animals




٢. الالتزام

لازم يكون قرار التبني قرار متفق عليه من قبل كل أفراد المنزل لإن إحضار حيوان للبيت هو إلتزام من قبل المتبني. و كمان الحيوانات مش ألعاب و شكل من أشكال التباهي و يتم التخلص منه عند الملل و انتهاء موضته. يتوجب على الأسرة المتبنية للحيوان اإللتزام و رعاية هذا الكائن الحساس لإنه روح و يستحق.


٣. الصبر

لازم تسأل نفسك هل أنت شخص صبور؟ و لازم عند إجابته تبقى صريح مع نفسك، لإن تدريب الحيوان محتاج صبر كبير و صدر رحب. لإن خلال الرحلة هيكون في أحداث كتير أوقات سعيدة و أوقات صعبة محتاجة صبر و طولة بال. قد ينسى الحيوان ما تم تعليمه له بشكل سريع و تلقائي، و لو كانوا في حالة من التوتر، ممكن ميستجبش لك. في بعض الأوقات سوف يظهرون سلوكيات غير مرغوب فيها. كل هذا متوقعع و أمر طبيعي، ومن هنا لازم يكون فيه صبر وإتساق.


٤. خليك مستعد لمشاركة مساحتك الشخصية

الحيوانات زيها زي الأطفال سواء قررت تتبنى كلب أو قطة، لازم تكون مستعد و متقبل وجودهم في المنزل. و ده معناه إن هيكون في شعرعلي الكنبة، أثار مخلفاتهم على الأرض النظيفة و اللامعة و البعض من تلفيات أثاث. ممكن يكون في شوية تعديلات للتأقلم على الوضع الجديد زي بوابة إغلاق زي الأطفال و تعلم إقفال باب الحمام لتجنب الفوضى.

الحيوانات كائنات حية تشغل حيزًا عقليًا وجسديًا؛ سيكون لهذا تأثير على جدولك اليومي وروتينك وعاداتك داخل منزلك.


٥. الحساسية


يجب عليك التأكد من عدم إصابة أي شخص في المنزل بحساسية تجاه الحيوانات، أو التخطيط للإصابة بالحساسية في المستقبل بمجرد أن يتعب من وجود حيوان في المنزل. إذا كان أحد أفراد العائلة غير متأكد من رد فعله تجاه حيوان ما، إصطحبه معك لمقابلة الحيوان قبل أن تقرر أخذه إلى المنزل .


٦. هل يوجد أطفال في منزللك؟

معظم الأطفال بتكون متحمسة لوجود حيوان في بيتهم، لكن مش كل الأطفال تقدر تعرف تتعامل معاهم لإنهم ممكن طريقة مسكهم ليه تكون مؤذية غصب عنهم، وحتي طريقة اللعب لو كانت عنيفة ممكن تتسبب في أذى للطفل والحيوان. تأكد دائماً من وجود رقابة عند تواجد الطفل و الحيوان معا. من الممكن ان تتعرض الكلاب والقطط للتوتر بطرق خفية وسيساعد التعرف على لغة جسد الحيوان في منع أي سوء تفاهم بين الحيوان وطفلك.


٧. تعرف الحيوانات القديمة علي الجديدة

بعض الحيوانات لا تفضل أن يتم غزو منطقتها الخاصة، و من الحيوانات دي القطط و الكلاب. و عشان كده من اللازم إختيار ميعاد مناسب لتعرف الصديقين علي بعض. بخصوص الكلاب، فإن تاريخ اللعب في بيئة محايدة سيساعد في تحديد كيفية التعايش معها. مع القطط ، فإن فصلها لبضعة أيام مع السماح لها بالتعرف على روائح بعضها البعض سيساعد في تحضيرها للإجتماع الفعلي. يمكنك معرفة المزيد عن المقدمات الآمنة للكلاب هنا و للقطط هنا


٨. إذا كنت تتبني لتوفير الفلوس، فكر تاني !

من الناحية الفنية، يتم صرف أموال أقل عند تبني حيوان بدلاً من الشراء، ومع ذلك فإن نفقات الطعام والأدوية واللقاحات والتدريب (إذا لزم الأمر) والقمامة (إذا كانت قطة) والألعاب والأسرة والصعود / الجلوس والترخيص بيكلفوا مبالغ ولازم تكون النفقات دي في الحسبان .


٩. الشكل مش كل حاجة


مش معني انه حيوان أليف هيكون مناسب لك. تحتاج إلى التعرف على شخصية الحيوان وإحتياجاته، مع التركيز على سلوكه وردود أفعاله تجاهك قبل أن تقرر أن تتبناه أو لا.


١٠. وعد

من اللحظة التي تتخذ فيها قرار التبني، سيكون كما لو كنت تقدم وعداً مدى الحياة لهذا الحيوان. من المهم أن تعرف إلى أي مدى سيعتمدون عليك في الأمن والأمان والحب. الحيوانات مخلوقات معتادة وبمجرد أن تتكيف مع نمط حياتك، سيكون من الصعب عليهم تغييرها. على الرغم من أن التبني قد يكون أحد أفضل القرارات التي ستتخذها، إلا أنه يعد أيضاً أحد أكبر القرارات.

440 views0 comments

Comments


bottom of page