Esraa

Oct 19, 20222 min

قصة تبنى لولا

سائلنا إسراء تحكي لنا عن قصة تبنيها للولا.

انا اتبنيت لولا من Leaf Animals فى يونيو ٢٠٢١

كان عندى قط بحبه جدا جدا و اتوفى و بعدها فضلت حوالى ١٠ شهور نفسيتى تعبانه جدا لانى كنت متعلقه بيه اوى و كنت مترددة اجيب قطة او قط تانى و كنت مقررة انى لو هاخد الخطوة دى هتبنى حالة محتاجة مساعدة لانى بحب جدا الحيوانات و بحاول انقذ على قد ما اقدر فا دورت على الانترنت على مكان للتبنى لحد ما لقيت Leaf Animals ظهرلى و دخلت اتفرجت شوية لحد ما شفت لولا على الويبسايت حسيت انى حبيتها اوى و قررت اتبناها.

بعد ما اتبنيت لولا بحوالى ٣ اسابيع كنت راجعة البيت لقيت قط تحت البيت عندى فى الشارع و اول ما شفته اخدته.

بعد ما عملتله كل اللازم و روحت بيه البيت طبعا انا غلطت لانى معرفتهمش على بعض بالطريقة المفروض اعملها و خليتهم يشوفو بعض على طول بدون مقدمات و بدون ما يكون التعارف تدريجى طبعا لولا اول ما شافته اتضايقت جدا و خافت و كانت عدوانية معاه اوى و كانت بتضربه.

فضلت فترة كبيرة جدا افصل بينهم و انا برة البيت و فضلت متابعاهم طول الوقت و انا فى البيت لان كان بيحصل ضرب كتير جدا و ده كان مسببلى تعب و ضغط نفسى طول الوقت لدرجة انى جالى حالة من اليأس و كنت هتخلى عن حد فيهم عشان ارتاح لانى مكنتش بعرف انام بليل بسببهم و طول اليوم بحاول افصل بينهم ف الضرب و كل ما اخرج برة البيت لازم افصلهم كل حد فى مكان مقفول عليه فا كل ده كان تاعبنى و القط الولد كان بيصعب عليا جدا لانه كان صغير و لولا كانت بتضربه و مكنش بيعرف يدافع عن نفسه.

كنت دايما على تواصل مع امينه و بسألها اعمل ايه و هى بصراحة كانت طول الوقت بتدعمنى و بتساعدنى و تبعتلى فيديوهات و مقالات عن ازاى اتعامل فى المواقف دى و دايما كانت موجودة لما كنت بحتاجها و هى بصراحة اللى شجعتنى انى اصبر عليهم و متسرعش و حكتلى تجارب كتير عن المواقف دى و ده كان بيشجعنى و فعلا صبرت شهوووور كتير لحد ما كملنا سنه مع بعض و طبعا دلوقتى الوضع احسن بمراحل عن الاول.

السنه اللى عدت دى كانت صعبة جدا جدا بس بالتدريج الدنيا بتتحسن و عدد مرات الضرب قلت فى اليوم عن الاول بعدين بقى مش كل يوم و بقو يحاولو يتجنبو بعض بس طبعا فيه ضرب بس اقدر اقول الوضع مقبول و احسن بكتير جدا عن الشهور الاولى.

الحيوانات بالذات اللى بيكون عندها تجارب سيئة و بتكون عاشت ف الشارع فترة و اتضربت و جاعت و بردت و حست كل الاحاسيس الوحشة دى بيكون عندهم عدم ثقة و عدم شعور بالامان. و بيفضلو كدة مدة كبيرة جدا شهور و ممكن سنين و ده اللى حصل معايا مع لولا، كانت فى الشهور الاولى عدوانية بسبب خوفها المرضى و كانت كل ما اقرب منها تفتكرنى هأذيها، و تعمل رد فعل دفاعى و كانت مش بتثق فيا نهائى ولا بتيجى تقعد جمبى. كانت على طول قعدة لوحدها، لكن مع الوقت اكتسبت الثقة من معاملتى ليها و بقينا صحاب جدا و بتيجى ورايا ف كل حته و تطلع تنام جمبى و تجيلى عشان ادلعها و الكلام ده كله مؤخرا، و اخد وقت كبير عشان يحصل.

عشان كل لازم الناس تصبر على الحيوانات اللى اتعرضو لاذى لانهم بيكون عندهم عدم ثقة و عدم امان و ده بيروح مع الوقت مع الصبر و المعاملة الطيبة.

    4210
    6